Finess Hygiene effektiviserar internlogistiken

Genom att koppla alla flödesmaskiner till en automatisk pall- och inplastningsanläggning eliminerar Finess Hygiene många tunga lyft i produktionen. Samtidigt ökar man produktionskapaciteten med 30 %.

Finess Hygiene är en del av det danska familjeföretaget Abena. Koncernen har 1 400 anställda och produktionsanläggningar i Danmark, Sverige och Frankrike.

Finess Hygiene AB, med huvudkontor i Kisa och produktionsanläggningar i Kisa och Östervåla, utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter som främst används inom hygien och omvårdnad. Nyckelprodukterna är olika typer av laminat, skyddslakan, haklappar och tvättlappar.

– Ibland ingår våra produkter i operations set, men oftast säljer vi kompletta produkter. Vi säljer även halvfabrikat, till exempel laminat som det går att trycka text, loggor och annat på och som används som underlägg för glas eller koppar, säger Roger Didrick, vd på Finess Hygiene AB som har cirka 100 anställda och en omsättning på cirka 200 miljoner.

Finess Hygiene är ett B2B-företag som säljer sina produkter till grossister och återförsäljare som har vård- och omsorgsverksamheter som kunder. Produkterna säljs under varumärket Finess eller kundernas egna varumärken.

Under 2015 investerar företaget 15 miljoner i internlogistik i sin produktionsanläggning i Kisa. Projektarbetet inleddes i april och pågår under resten av året.

– Vår produktionschef Jonas Dartman leder projektet och jobbar nu heltid med det. Projektet är ett effektiviseringsarbete där vi kopplar alla flödesmaskiner till en automatisk palleterings- och inplastningsanläggning. Färdiga kartonger skickas till en robot som lastar dem på en pall som sedan plastas in, berättar Roger Didrick.

Förutom att den genererar en kapacitetsökning på cirka 30 % ger investeringen en bättre arbetsmiljö.

– Med det här systemet får vi bort många tunga lyft. I det nya flödet elimineras även mycket truckkörning, som annars utgör en säkerhetsrisk.

Ökad konkurrenskraft
I projektet jobbar Finess Hygiene efter Lean-principen med stöd av Produktionslyftet. Produktionslyftet är ett nationellt program som initierades av Teknikföretagen och IF Metall 2006. Syftet är att höja produktiviteten, konkurrenskraften och utvecklingsförmågan i svensk industri och därigenom stärka förutsättningarna för lönsam produktion i Sverige.

– Det vi nu gör är en satsning på svensk produktion. Det ska gå att producera produkter lönsamt i Sverige. Även tjänstesektorn är beroende av tillverkningsindustrin. Vi har kunder i Europa, Mellanöstern och Australien och gör det här för att kunna vara konkurrenskraftiga på världsmarknaden, säger Roger Didrick som tror på svensk industriproduktion.

– Vi är duktiga på att hitta lösningar. Priskonkurrensen är stor, det får man vänja sig vid. Det gäller att hela tiden hitta sätt att effektivisera det man gör, tillägger han avslutningsvis.


Östergötland SNL 2015-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-3

Huvudtema: Östergötland
Östergötlands landshövding guidar genom industriarv och teknisk utveckling

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson marknadsför gärna regionens näringsliv som ”snabbväxande och intressant med många olika spetsområden”. Några av världens mest kända varumärken har en stark förankring i Östergötland, där Saab, Siemens Industrial Turbomachinery, Toyota Materials Handling och Ericsson bara är ett fåtal exempel.

Back to top