Anrik mötesplats för fackmän och hemmafixare

Den traditionella järnhandeln som förr var ett vanligt inslag i praktiskt taget varenda stad i Sverige har tyvärr fått lämna plats för andra verksamheter. Idag finns följaktligen bara en handfull butiker med liknande koncept kvar. Konkurrensen är tuffare än någonsin, men på Djurbergs Järn i Söderköping har försäljningssiffrorna fortsatt att stiga.

Djurbergs Järn grundades redan 1871 och vilar således på mycket gamla anor. Hela verksamheten kännetecknas av en kunskapsnivå som överträffar det mesta. Med ett speciellt gott öga till kvalitetsvaror, väletablerade varumärken, god service och personligt engagemang fortsätter nuvarande ägare, familjen Larsson, att vidareutveckla det anrika företaget.
– Flexibilitet och anpassningsförmåga är oerhört viktigt i vår bransch. Det är tack vare vår förmåga att ständigt anpassa verksamheten efter marknaden som vi finns kvar och kan fortsätta utvecklas tillsammans med våra kunder. Det, tillsammans med den unika kompetens som finns i huset och som kommer våra kunder till gagn i form av goda råd och rätt service, gör oss framgångsrika, förklarar Andreas Larsson, försäljningschef på Djurbergs Järn.

Med örat mot marken
Djurbergs Järn har varit en viktig mötesplats för såväl fackmän som för entusiastiska hemmafixare i snart ett och ett halvt sekel. Sortiment och koncept har förändrats och uppdaterats i takt med marknaden. På Djurbergs Järn är man noga med att följa trender, och räds inte heller för att agera trendsättare.
– Ett exempel som visar hur vi utvecklats i takt med marknadens efterfrågan är vår monteringsservice. Privatkunder efterfrågar idag nyckelfärdiga koncept med ett slutpris som även inkluderar montering/installation i hemmet. Det kan vi ordna inom flera produktområden, bland annat fönster, dörrar och vitvaror, fortsätter Andreas Larsson.
Idag företräder Djurbergs Järn några av Sveriges mest väletablerade kedjor inom bygghandel, vitvaror, färg, trädgårdsskötsel, skog- och lantbruk samt jakt och fiske. Varumärken som Woody, Elon, Colorama och Interjakt talar för sig själva.

Allt för ett komplett hus
I regionen är Djurbergs Järn en relativt stor arbetsgivare med 30-talet heltidsanställda samt ytterligare ett tiotal vid säsongstoppar. Dessutom skapar företaget ökad sysselsättning bland ett stort antal underleverantörer.
Djurbergs Järn ägs idag av bröderna Andreas och Adam Larsson samt deras far Sören Larsson, som också är vd. Företaget har alltid servat både privat- och företagskunder. Den största tillväxtpotentialen finns enligt Andreas Larsson bland företagskunderna, speciellt de som värdesätter hög kvalitet, kunskap och hållbarhet.
– Vår målsättning är att tillhandahålla i stort sett allt man behöver för att bygga ett komplett hus, förutom möbler. De varumärken vi företräder ger ökad kundtrygghet och vi kallar oss gärna för personal shoppers inom järn- och bygghandel. Eftersom vi förutspår en fortsatt stadig ökning försäljningsmässigt så kan nyanställningar bli aktuella.
Andreas Larsson berättar avslutningsvis om den omfattande tillbyggnaden som färdigställdes i fjol. Lokalerna har utökats med cirka 500 kvadratmeter, inklusive lagerytor, till att idag omfatta totalt 3000 kvadratmeter. Det är en satsning för framtiden som ligger i linje med familjeföretagets tillväxtplaner.


Östergötland SNL 2015-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-3

Huvudtema: Östergötland
Östergötlands landshövding guidar genom industriarv och teknisk utveckling

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson marknadsför gärna regionens näringsliv som ”snabbväxande och intressant med många olika spetsområden”. Några av världens mest kända varumärken har en stark förankring i Östergötland, där Saab, Siemens Industrial Turbomachinery, Toyota Materials Handling och Ericsson bara är ett fåtal exempel.

Back to top