Underleverantör till fordonsindustrin siktar framåt

IAC Group Sweden är en underleverantör inom fordonsindustrin med fabriker i Göteborg, Skara och Färgelanda.
– Under de kommande åren kommer vi att få ett stort behov av kompetenta medarbetare. Vi behöver resursförstärka i våra fabriker, framför allt inom teknikområdet, säger Mikael Andersson, platschef på IAC Group i Skara och Färgelanda.

IAC Group Sweden är en av de största underleverantörerna till fordonsindustrin i Sverige och sysselsätter cirka 1200 anställda i Göteborg, Skara och Färgelanda.
– Vi levererar interiöra plastartiklar, allt från instrumentpaneler och dörrpaneler till trimdetaljer som stolpar och trösklar. Våra kunder är stora svenska aktörer som Volvo Cars, Scania och Volvo Lastvagnar, berättar Mikael Andersson.
IAC Group bildades 2006 och har idag totalt mer än 28.000 anställda i 21 länder. Koncernen servar alla stora multinationella biltillverkare och är den tredje största tillverkaren av invändiga komponenter till fordon.
Företaget har cirka 300 anställda vardera i de båda fabrikerna i Skara och Färgelanda.
– I Färgelanda är vi den överlägset största privata arbetsgivaren och i Skara är det bara Jula som är en större aktör än vi, säger Mikael Andersson.

Stort kunnande
Styrkan hos IAC Group är att koncernen jobbar över hela världen och har stora resurser och ett brett kunnande. Lokalt i Sverige tillhör enheterna i Skara och Färgelanda de fem största formsprutningsfabrikerna i landet.
– I de båda fabrikerna har vi närmare 100 formsprutor och många av dem har en låskraft på 1000 ton och uppåt. Det ger oss en fördel när det gäller att tillverka lite större produkter, säger Mikael Andersson.
Som i alla andra branscher är konkurrensen stor för IAC Group.
– Det är inte bara svenska företag som knackar på dörren till de här affärerna utan även europeiska och globala aktörer. En förutsättning för att vi ska klara konkurrensen, och slåss mot dem som har billigare arbetskraft utomlands, är att ha en hög automatiseringsgrad och stor kunskap hos de anställda, säger Mikael Andersson.
När det var kris för Saab fick IAC varsla och säga upp ett stort antal personer och fabriken i Färgelanda drabbades hårt. Men sedan 2012 har fabrikerna i både Skara och Färgelanda haft en kontinuerlig tillväxt och ökat både omsättningen och antalet anställda.

Volvo XC90
I oktober 2014 lanserade Volvo Cars den nya modellen Volvo XC90 och Mikael Andersson hoppas naturligtvis att detta ska generera mycket jobb för de båda fabrikerna i Skara och Färgelanda.
– För att klara av att utvecklas törstar vi efter ökad kompetens de närmaste åren, framför allt inom teknikområdet. När man finns i en mindre kommun så är det hård konkurrens om att hitta kompetenta tekniker så därför är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Mikael Andersson avslutningsvis.


Svensk industi SNL 2015-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-1

Huvudtema: Svensk industi
Början av en återindustrialisering?

Basindustrin beskrivs ofta som ryggraden i det svenska näringslivet. De senaste årens trend visar dock att allt fler industrijättar flyttar hela eller delar av sin produktion utomlands. De väljer emellertid oftast att behålla utvecklingsverksamheten i Sverige ...

Back to top