Glada Hudik-teatern förändrar liv

Glada Hudik-teatern har inspirerat tusentals och åter tusentals människor, gamla som unga, att våga tro på sig själva och ta ett första steg mot att förverkliga sina drömmar. Med ambitionen att förändra världen har Glada Hudik-teatern nästlat sig rakt in i hjärtat hos svenska folket.

Det började med en dröm. Pär Johansson arbetade på det kommunala dagcentret i Hudiksvall och ville förändra livet för de funktionshindrade människor han mötte varje dag. Människor som bar på en unik kreativitet och en vilja att få göra så mycket mer än de fick utrymme för på dagcentret. Med ett brinnande intresse för teater vågade Pär föreslå något nytt. Något som skeptiker skulle se som något galet, men som Pär såg som spektakulärt.
– I Sverige är vi bra på att göra riskanalyser. Om en sådan hade gjorts innan vi startade teatern så hade den förmodligen aldrig fått etableras, även om det nu är bevisat att den blev och fortfarande är en jättesuccé. Jag startade inte teatern för att den skulle bli störst, men den blev det ändå. Det är nog det mest anmärkningsvärda, säger Pär Johansson.

Mångfalden ska segra
Det är ingen överdrift att säga att Glada Hudik-teatern har förändrat livet för väldigt många människor. Inte enbart skådespelarna och deras familjer, utan även en stor andel av Sveriges befolkning som varit på föreställningarna och som gått därifrån betydligt rikare.
– Det var en mäktig upplevelse för oss alla när Trollkarlen från Oz spelades upp för omkring 3000 barn på Läkerol Arena i Gävle i fjol. Det blev ett viktigt möte mellan människor som annars aldrig skulle få möjlighet att träffas. Om vi kan sprida kunskap bland barn så kan vi på sikt förändra världen. Det tror vi stenhårt på, fortsätter Pär Johansson.
Nu är alla som på ett eller annat vis är inblandade i teaterns utveckling, inklusive publiken, involverade i en process där målet är att mångfalden ska segra. Men det kommer att ta tid. Då är det oerhört viktigt att vi inte tappar fart, att vi fortfarande kan vara drivande och tänka att man måste börja någonstans för att uppnå resultat, menar Pär.

Rätt spår för förändring
Glada Hudik-teatern har under februari – november 2014 turnerat runt hela Sverige med Trollkarlen från Oz, där bland andra Mats Melin spelar en av huvudrollerna. Föreställningen kommer att påbörja en ny turné med start under hösten i år.
Mats Melin är kanske mest känd som ICA-Jerry i butikskedjans stora reklamkampanj som lanserats i samband med ICAs satsning ”Vi kan mer”, men har samtidigt varit en del av Glada Hudik-teatern sedan flera år tillbaka.
– Det hände något stort i samband med ICAs kampanj. Det blev som ett kvitto på att vi är inne på rätt spår, men att det fortfarande finns väldigt mycket kvar att göra. Här utgör ICA ett föredöme, och det finns fler goda exempel inom näringslivet, säger Pär Johansson och tillgäller slutligen:
– Alla fördomar bekämpas med möten och ökad kunskap. Precis som ICA har gjort med ”Vi kan mer” söker vi skapa nya mötesplatser och sprida kunskap med hjälp av teaterns arbete. Det är avgörande för en hållbar framtid i Sverige.
Glada Hudik-teatern släppte totalt 63 000 biljetter under 2014 och besökte tolv städer. Det kommer troligtvis att bli en lika stor om inte större succé i år.


Svensk industi SNL 2015-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-1

Huvudtema: Svensk industi
Början av en återindustrialisering?

Basindustrin beskrivs ofta som ryggraden i det svenska näringslivet. De senaste årens trend visar dock att allt fler industrijättar flyttar hela eller delar av sin produktion utomlands. De väljer emellertid oftast att behålla utvecklingsverksamheten i Sverige ...

Back to top