Göteborgs arenabolag ska lyftas till nästa nivå tillsammans med staden

Göteborg ska ta en ännu starkare position som norra Europas ledande evenemangsstad. Det ska Got Event driva genom ett antal nya satsningar som görs tillsammans med andra intressenter, bland annat Göteborgs Stad, under kommande år. Got Events vd Lotta Nibell ser fram emot ett spännande år då många nya projekt ska presenteras.

Lotta Nibell är vd för Göteborgs Stads arenabolag Got Event sedan knappt ett år. Redan innan hon axlade sin nya roll var Lotta, som tidigare arbetat med strategisk affärsutveckling och analys på Västsvenska Turistrådet, inställd på att driva en utveckling där Got Event lyfts till nästa nivå.
– Göteborgs Stad behöver en arenastrategi och det arbetet medverkar Got Event i nu. Det handlar om väldigt många olika frågor som måste lyftas, bland annat kring upprustning av befintliga arenor men även avseende fotbollsplaner och andra evenemangsplattformar. Vi är med som en strategisk samarbetspartner i ett större utvecklingsarbete som ska lyfta hela evenemangsstaden Göteborg.

Ny arenastrategi
Det kommunala utvecklingsbolaget Kommunintressent AB, där Got Event ingår tillsammans med Liseberg, Göteborg & Co och Stadsteatern, ska ta fram en ny destinationsstrategi för staden. Kopplat till den kommer Got Event att driva arbetet med en ny arenastrategi.
– En mycket viktig del i arenastrategin blir att undersöka möjligheter för att utveckla evenemangsstråket till ett ännu starkare kluster för upplevelser i Göteborg. Där är bland annat Valhallabadet och Valhalla sporthallar viktiga delar eftersom de omfattar daglig verksamhet som skapar liv i området, säger Lotta Nibell och tillägger:
– Vi vill även utveckla Scandinavium, en arena som var unik då den byggdes men som idag behöver utvecklas med fler mötesplatser bland annat. I ett första steg kommer vi att öppna foajén så att fler intressenter kan få plats och samtidigt öka tillgängligheten i arenan. Det är nödvändigt för att trygga arenans konkurrenskraft under kommande tioårsperiod och ett arbete som ligger i planerna för 2016 – 2019.

Mer än stål och betong
Lotta Nibell drivs av ett enormt engagemang för stadens utveckling och vill bidra till att göra Göteborg ännu starkare som evenemangsstad. Som vd på Got Event kan hon vara med och påverka avgörande investeringsbeslut som kan lyfta både arenabolaget och Göteborg till nästa nivå.
– Got Event har en fantastisk historik med sig. Den nya visionen, att bli Nordens ledande arenabolag, präglar allt vi gör – stort som smått. Det viktigaste är att vi kan behålla fokus; det är människor vi arbetar med och för. Vårt uppdrag omfattar så mycket mer än stål och betong.
Till uppdraget hör även att Got Event ska verka för Göteborgs Stads trovärdighet som hållbar stad. Alla evenemang ska vara hållbara enligt Riksidrottsförbundet. Det understryker Got Event genom egna insatser för ökad hållbarhet.

Kort om Got Event
Got Event genomför evenemang på Göteborgs stora arenor Ullevi, Scandinavium, Gamla Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP, Frölundaborg och Bravida Arena samt erbjuder friskvård och rekreation på Valhallabadet. Cirka 1,5 miljoner människor besöker årligen någon av Got Events arenor som används för att arrangera ungefär 300 evenemang varje år. Det gör Göteborg till en mycket attraktiv stad att bo, besöka och arbeta i. Verksamheten finansieras ungefär till hälften av Göteborgs Stad och resterande är egna intäkter.


Svensk industi SNL 2015-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2015-1

Huvudtema: Svensk industi
Början av en återindustrialisering?

Basindustrin beskrivs ofta som ryggraden i det svenska näringslivet. De senaste årens trend visar dock att allt fler industrijättar flyttar hela eller delar av sin produktion utomlands. De väljer emellertid oftast att behålla utvecklingsverksamheten i Sverige ...

Back to top