Cecilia Giertta vill stärka bryggeribranschen

Den negativa trenden tycks ha vänt för den svenska bryggerinäringen. Nu går vi mot ljusare tider och nya bryggerier startas upp trots hård beskattning. Cecilia Giertta vill vara med och utveckla en av Sveriges äldsta branscher mot mer rättvisa villkor, högre lönsamhet och långsiktig hållbarhet.

För 20 år sedan spåddes en tämligen mörk framtid för bryggeribranschen. När den närmade sig botten i mitten av 90-talet fanns bara åtta bryggerier kvar i Sverige. Ett decennium senare, när före detta sportjournalisten Cecilia Giertta tillträdde som vd för Sveriges Bryggerier, fanns förvisso ett 30-tal aktiva bryggerier men branschen var fortfarande relativt skakig och inte minst tyngd av höga avgifter.
– Trots ytterligare höjning av alkoholskatten kan vi idag glädja oss åt en ny positivism inom bryggeribranschen. Det här är en bransch som präglas och drivs av människor som verkligen känner passion för det de gör, säger Cecilia Giertta, som själv vet hur det känns att kämpa för något man verkligen tror på.

Bidrar med nya tankesätt
Cecilia Giertta kommer från en karakteristisk journalistfamilj där båda föräldrarna, och nu också systern och en av döttrarna, bär kända namn i branschen. Hon började själv sin karriär som sportjournalist vid 19 års ålder och var då Sveriges andra kvinnliga journalist i den kategorin.
Efter dryga 20 år som journalist sadlade Cecilia om och arbetade några år som presschef och kommunikationsdirektör på några av Sveriges största företag. Sedan 2005 är hon vd på Sveriges Bryggerier, landets äldsta branschförening som grundades redan 1885.
– Att jag kommer utifrån och har en helt annan bakgrund än de flesta andra inom bryggerinäringen ser jag som något mycket positivt i min nuvarande roll. Jag är nyfiken och känner inte till alla ”så brukar vi inte göra”, menar Cecilia, som under drygt fem år har arbetat för att uppgradera branschorganisationen Sveriges Bryggerier och dess medlemmar.

Tappar en miljard på gränshandel
Globalt sett har det framställts öl under minst 7000 år, vilket har skapat en stark tradition inom branschen. Samtidigt finns en påtaglig kreativ ådra som ger sig tillkänna genom nya ölsorter och smaker. Det tycks enligt Cecilia Giertta även finnas ett stort intresse för att testa ny bryggeriteknik. Hon beskriver uppfinningsrikedomen som slående och otroligt spännande.
Idag överstiger antalet svenska bryggerier 100-talet, men det råder fortfarande stora intresseskillnader mellan bryggerinäringen och de politiska makterna.
Att branschen är så pass hårt beskattad som den är idag är knappast gynnsamt vare sig för de som försöker skapa en stark bryggerinäring eller för Sverige generellt, där nya jobb behövs.
– En förhöjd alkoholskatt minskar inte konsumtionen, utan bidrar istället till ökad handel över gränserna. Hittills har Sverige tappat över en miljard kronor i olika skatteinkomster på handel över gränserna, enbart på öl, upplyser Cecilia Giertta.

Kräver förändring
Förändring krävs om den svenska bryggerinäringen ska kunna finnas kvar och utvecklas. Dessutom gynnas den sociala hållbarheten i vårt land om fler väljer att handla på hemmaplan.
Det finns en unik skaparanda och kämparglöd inom bryggeribranschen som man enligt Cecilia Giertta måste ta vara på ännu mer från politiskt håll. Avslutningsvis säger hon:
– Det är glasklart att en mer medveten satsning på de livskraftiga bryggerierna gynnar hela Sverige på sikt.


Energi & Miljö SNL 2014-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2014-3

Huvudtema: Energi & Miljö
70 år av hållbar samhällsutveckling

Hans Wallenstam var inte ens 30 år fyllda när han tog över som vd på ett av Sveriges största bygg- och fastighetsbolag 1991. Det var samtidigt under en av Sveriges värsta ekonomiska kriser genom tiderna. Den framsynte grundaren Lennart Wallenstam hade under de senaste 50 åren byggt upp en bred verksamhet med fokus på långsiktigt hållbar samhällsbyggnad.

Back to top