Enda återförsäljaren av Volvos anläggningsmaskiner i Sverige

Med cirka 410 anställda och 41 serviceplatser i landet kan Swecon Anläggningsmaskiner AB erbjuda ett komplett sortiment av anläggningsmaskiner.
Swecon bildades 1999 och har ett nära samarbete med Volvo Construction Equipment.

Swecon Anläggningsmaskiner AB ägs av Lantmännen, som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk.
Sweconkoncernen finns även representerad i de baltiska länderna samt delar av Tyskland.
– Vi är ett stabilt företag med en kunnig personal som har hög kompetens. De är utbildade på maskinerna vi säljer och vi är strategiskt utplacerade på 41 orter runt om i landet, berättar Sören Johansson, regionchef för Swecon i västra Sverige.
Sören Johansson ansvarar för Swecons anläggningar i Mora, Borlänge, Västerås, Köping, Örebro, Karlstad, Torsby och Skövde.
Swecon är den enda och rikstäckande återförsäljaren av Volvos anläggningsmaskiner i Sverige. Företaget erbjuder ett komplett sortiment av anläggningsmaskiner, utrustning, reservdelar, service, e-handel och support.

Ett omfattande produktutbud
Volvo Construction Equipments omfattande produktutbud består av hjullastare, kompaktlastare, grävlastare, hjulgrävare, minigrävare, grävmaskiner, dumprar, demoleringsmaskiner, rörläggare, väghyvlar och asfaltsläggare.
Volvo Construction Equipment är det äldsta industriföretaget i världen som fortfarande är aktivt i anläggningsbranschen. Idag är Volvos produkter marknadsledande på många världsmarknader.
Utöver Volvos produkter är Swecon även generalagent för Soosan hydraulhammare, kombinationssaxar och sorteringsgripar på den svenska marknaden.
– Våra kunder finns främst på entreprenadsidan, men vi vänder oss även mot kommuner, sågverk, statliga verk, försvaret, renhållnings- och återvinningsföretag, berättar Sören Johansson.

Målinriktad kundnöjdhet
Swecon strävar alltid efter att sätta kunden i centrum och som ett led i detta pågår nu en utbildning för Swecons samtliga medarbetare kallad ”Målinriktad kundnöjdhet”.
– Utbildningen pågår i tre steg och riktar sig mot alla från ledningen till servicemarknadschefer, verkstadschefer, reservdelschefer och administrativ personal ned till tekniker och lagerpersonal. Vi började våren 2012 med att utbilda all servicemarknadspersonal i målinriktad kundnöjdhet. Under vårkanten 2013 ska vi börja utbilda chefer och avslutar med utbildning av resterande personal hösten 2013. Syftet med utbildningarna är att vi ska kunna möta kunderna på ett ännu mer professionellt sätt och ge personlig utveckling för både chefer och medarbetare, berättar Sören Johansson.

Örebro-anläggningen renoveras
Swecons anläggning i Örebro genomgår nu en ansiktslyftning och en stor renovering av lokalerna, som kommer att bli cirka 2900 kvadratmeter efter renovering. Lokalerna är en s.k. samboanläggning som delas mellan Lantmännen Maskin och Swecon. Renoveringen startades vid årsskiftet 2011/12 och är uppdelad i tre etapper.
– Det kommer att bli en nyrustad anläggning med fräscha verkstadslokaler, ny butik och nytt reservdelslager, säger Sören Johansson.
Anläggningen i Örebro har idag 15 anställda på verkstad/reservdelar och försäljning och personalen kan eventuellt behöva utökas med tiden på Swecon-sidan.
– Vi vill satsa på att vara en bra leverantör även i framtiden för att kunna möta våra kunders krav. De är både miljö- och kvalitetsmedvetna och vi måste leva upp till deras krav för att vara med på marknaden. Vårt mål är att vara den mest aktiva servicepartnern i branschen, säger Sören Johansson.


Utbildning SNL 2013-1 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2013-1

Huvudtema: Utbildning
Nya tider – nya utmaningar

Det verkar som vi i Sverige nu börjar på ett nytt kapitel med nya riktlinjer inom utbildningssystemet där även nya utbildningsformer börjar växa fram. Vi ser en trend där allt fler utbildningsanordnare och lärosäten vill integrera en högre grad av individuellt utformade program och kurser ...

Back to top