Mora bjuder på folkfester, fiske, bad och naturupplevelser

Mora ses ofta som norra Dalarnas centrum för näringsliv, handel, administration och infrastruktur. Tack vare bevarade traditioner och kultur, sevärdheter och god service har Mora turistsäsong året om.

Mest kännetecknande för Mora är en stark vilja att sträva framåt och en naturlig fallenhet för entreprenörskap. De flesta känner nog till att världens största skidtävling anordnas i Mora. Vasaloppsveckan, som egentligen pågår under tio dagar, lockar besökare och deltagare från hela världen. Den lilla kommunen får sällskap av hundratusentals besökare, och ca 50 000 människor deltar årligen i tävlingarna.
Samtidigt är Mora av traditionen en industriort, känd för en rad olika kvalitetsmärken. I Mora tillverkas exempelvis Nordens antagligen bästa vattenkranar med en marknadsandel på 60 procent i Sverige. Den världskända Morakniven finns i princip i alla verktygslådor, och talar mycket för Moras stolthet och arv som en av Nordens mest framstående industriorter.

Konkurrens om lokaler
Som regioncentrum i norra Dalarna är Mora en attraktiv kommun att bo och verka i. Invånarantalet i kommunen uppgår till ca 20 000, inom upptagningsområdet för handel bor ca 80 000 människor. Med ett differentierat näringsliv erbjuder Mora goda möjligheter för tillväxt inom de flesta segment, från service och handel till teknik och tillverkning.
Tillströmningen har medfört att det idag råder brist på industri- och handelslokaler i Mora. För att gynna tillväxten arbetar kommunen med att frigöra ytor för framtida lokaler. Biltema kommer att etableras inom kommunen under våren 2012, och med stor säkerhet kommer detta att bana väg för vidare etableringar.

En av landets främsta upplevelseregioner
Moraregionen är en av Sveriges främsta för kultur och naturupplevelser. Här firas Midsommar på samma vis som man gjort i hundratals år, med majstången i en vägkorsning och sockendräkterna på.
Runt Siljan anordnas en rad olika aktiviteter året om, här råder en stark upplevelsetradition med folkfester, fiske, bad och naturupplevelser.
– De moderna turisterna är bilburna, de har därför också unika möjligheter att uppleva allt som vår region har att erbjuda. Vår grannkommun Orsa har exempelvis Europas största björnpark. Vi är starka på handel, hantverk och kultur, som i kombination med god service gör oss till en av landets främsta upplevelseregioner, avslutar Niclas Larsson, näringslivschef i Mora.


Dalarna SNL 2011-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-4

Huvudtema: Dalarna
Dalarna präglas av stark tillväxt när gamla näringar får nytt liv

Dalarna kännetecknas av en intensiv företagaranda där innovation, tekniskt kunnande och gedigen kompetens har byggt upp ett differentierat näringsliv vilande på starka basnäringar som kommer ur berg, skog och vatten. i talar förstås om gruvindustri, skogsnäring och vattenkraft ...

Back to top