Marknadsledande inom kabelförläggning

AB Wibe i Mora har många års erfarenhet av tillverkning av kabelförläggningsmaterial och var först i landet med att tillverka kabelstegar.
I mer än 80 år har Wibe varit marknadsledare och lett utvecklingen av nya produkter och system.

Wibe är marknadsledande inom kabelförläggning med kabelstegar, kabelrännor och trådstegar..
Wibe grundades redan 1929 med tillverkning av kabelförläggningsmaterial och företaget har alltid legat i Mora vid Siljans strand.
Sedan 1999 ingår Wibe i den världsomspännande koncernen Schneider Electric. Koncernen, som har sitt huvudsäte i Paris, har över 120 000 anställda och en omsättning på knappt 20 miljarder euro. Wibe i Mora sysselsätter 205 anställda och omsätter cirka 390 miljoner kronor.

Hög kvalitet är ledordet för Wibe.
– Vi är inte de billigaste på marknaden och det ska vi inte vara heller. Vi har robusta produkter som är top of the line och vi får bra feedback från våra kunder som tjänar igen pengarna de lagt ut på låga installationskostnader, säger Per Hellberg, plant manager på Wibe.

Världens första kabelstege
Wibe levererade företagets och världens första kabelstege för drygt 75 år sedan och man kan fortfarande bygga till den om så skulle behövas.
Företaget har cirka 5 000 artiklar i sortimentet, varav drygt 100 är stegar och rännor. Resten är detaljer för att kunna möta alla tänkbara behov.
Wibes produkter lagerhålls av alla stora elgrossister och här kan nämnas bland annat Elektroskandia, Selga, Ahlsell, Storel och Solar.
Företagets produktutveckling är kundstyrd, vilket innebär att man fortlöpande anpassar produkterna efter kundernas behov. Produktutvecklingen visar hur nära sina kunder Wibe verkligen vill arbeta. Men det är givetvis det dagliga samarbetet som dominerar med beräkningsprogram, beställningsstöd och kataloger som mekaniska hjälpmedel.

Dominerande på marknaden
– Vi är klart dominerande i norra Europa och vi har 65-70 procent av marknaden i Sverige och är lika dominerande i Norge. Schneider Electric har säljbolag i alla länder och det är de som sköter försäljning marknadsföring. Här i Sverige är det Schneider Electric Sverige som marknadsför oss. Exempelvis kan man numera ofta se företagsnamnet Schneider Electric i olika heminredningsprogram i TV, berättar Per Hellberg.
Verksamheten går bra för Wibe och Per Hellberg ser ljust på framtiden för företaget.
– Vi hade några tunga år 2009 och 2010, men nu vänder det uppåt igen, säger han.


Dalarna SNL 2011-4 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2011-4

Huvudtema: Dalarna
Dalarna präglas av stark tillväxt när gamla näringar får nytt liv

Dalarna kännetecknas av en intensiv företagaranda där innovation, tekniskt kunnande och gedigen kompetens har byggt upp ett differentierat näringsliv vilande på starka basnäringar som kommer ur berg, skog och vatten. i talar förstås om gruvindustri, skogsnäring och vattenkraft ...

Back to top