Sätt piff på vardagsmaten med Risenta

Hälsa, välmående och ekologiskt är mer än en fluga. Konceptet är här för att stanna tack vare medvetna konsumenters val. Risenta är pionjären som introducerade innovativa och spännande vegetariska basprodukter på den svenska marknaden för 70 år sedan. Sortimentet har utvecklats markant under åren och omfattar idag ett stort antal produkter med fokus på en sundare livsstil.

Risenta har byggt upp ett heltäckande sortiment av hälsosamma och i stor utsträckning även ekologiska produkter under flera generationer. Idag drivs företaget av tredje generationen, VD Alex Tengvall, med samma kvalitetstänkande som alltid, men med moderna metoder.
När företaget etablerades 1940 av Uno Grindby var det som namnet antyder ris som var den stora varan. Grindbys idé var att importera ris, men senare även kryddor och specialvaror för bageribranschen, direkt och utan mellanhänder. Detta för att hålla nere priset och samtidigt behålla kontrollen över kvaliteten.
– Våra produkter stämmer väl överens med dagens stora efterfrågan på hälsosamma, enkla produkter med högt näringsvärde, säger Tengvall. Målet är att få in våra produkter i konsumenternas vardag, att visa att de utgör en spännande ingrediens som förgyller alla möjliga rätter. Tidigare har vi haft en dominerande äldre målgrupp. Idag är alla intresserade av en sundare livsstil.

Mat från hela världen
I Risentas sortiment finns en mängd olika sorters ris, bönor, flingor, fröer, kärnor och hälsogodis. Varorna importeras direkt från ett 20-tal länder världen över. Från Australien till Sydeuropa och USA.
– Vi samarbetar bara med leverantörer som klarar att hålla den höga och jämna kvalitet som vi och våra konsumenter kräver. För att lyckas med detta har vi en ständig dialog med våra leverantörer, säger Alex Tengvall.

Risenta blir mer lättillgängligt
För två år sedan lanserades konceptet ”Gör din egen müsli”, där konsumenten själv komponerar sin müsliblandning direkt i butiken. I ett samarbete med Anja Pärson har Risenta tidigare i år lanserat tre nya nötblandningar i smakerna Tranbärstankar, Norrskensnötter och Skogsbärslycka.
– Man vill kunna unna sig något gott, och vi ser att konsumenterna allt oftare väljer hälsosnacks idag. En medveten livsstil är mer än en trend, konceptet är här för att stanna, menar Tengvall.
Risenta Naturmix är landets mest omfattande helhetskoncept för hälsosamma och kreativa tillbehör till maten, samt snacks. Risenta har nyligen ingått ett samarbete med ICA där man gör 29 artiklar tillgängliga för samtliga ICA-butiker. I sortimentet, som till stor del är unikt för Sverige, finns bl.a. osötade torkade bär och frukter, samt speciella on-the-go påsar för ett snabbt tillskott av energi.
– Framöver kommer vi att lägga ännu mer energi på att utveckla sortimentet och introducera nya, spännande produkter. Vi kommer även att fokusera mer på export och att bli marknadsledande även i övriga Norden.
Risenta omsätter idag cirka 180 miljoner kronor och har 22 anställda. Verksamheten bedrivs i moderna lokaler i Rotebro.


Livsmedel SNL 2010-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2010-3

Huvudtema: Livsmedel
Unika möjligheter gör svensk livsmedelsproduktion till en av världens främsta

Livsmedelsindustrin är som landets fjärde största arbetsgivare en av våra viktigaste näringar. Det finns även flera saker som tyder på att segmentet är ett ab de snabbast växande just nu. Om det dessutom kopplas till ett annat snabbväxande segment som turism, borde resultatet bli en världssuccé. Så är tanken också.

Back to top