Guldfisken – färdig mat med guldkant

Nu kan vi njuta av snabbmat utan dåligt samvete. Guldfiskens kylda färdiga fisk- och skaldjursrätter är både nyttiga och praktiska, dessutom bjuder de på en smakupplevelse utöver det vanliga. Som Sveriges mest sålda är Guldfiskens sortiment resultatet av flera generationers arv inom norrländskt mathantverk.

Guldfisken Förädling AB har en spännande historia bakom sig. Verksamheten startade i slutet av 1980-talet, det handlade då om yrkesfiske. Utvecklingen gick snabbt mot förädling av fisk och ett vedeldat rökeri och halsteri byggdes upp på etableringsorten Pålänge utanför Kalix. Sortimentet utökades med bl.a. saltad fisk och surströmming. Verksamheten fortsatte att växa, och med tiden flyttade man in i nya, rymliga lokaler i Boden. Här sker idag all vidareförädling och tillverkning av fiskprodukterna, som distribueras via de största detaljisterna över hela Sverige.

Sveriges mest sålda
Flera generationers arv har skapat dagens sortiment, som i huvudsak består av kyld färdigmat. Enligt en mätning som presenterats av Nielsen Scantrack 2009 är Guldfiskens kylda färdiga fisk- och skaldjursrätter även Sveriges mest sålda. Förutom kylda färdigrätter framställer Guldfisken även kall- och varmrökt samt marinerad och gravad lax, fisksåser och surströmming. Produktutveckling är en central del av verksamheten.
– Traditionellt norrländskt hantverk och svensk matkultur är grunden. Detta i kombination med inspiration från hela världen har resulterat i ett unikt sortiment som sätter guldkant, ett sortiment med något som tilltalar alla, kommenterar VD Johan Pettersson.

Tillväxtpotential genom export
Guldfiskens ambition när det gäller kylda färdigrätter kan sammanfattas: det ska se gott ut, smaka bra och man ska bli ordentligt mätt. Det handlar om hög kvalitet till ett vettigt pris, produkterna är bl.a. ett prisvänligt alternativ till lunchrestaurangen.
– Vi vill framöver satsa på nya marknader som caféer och restauranger. Genom att utveckla de koncept som vi redan nått stor framgång med kan vi erbjuda produkter som passar den här typen av marknad, förklarar Johan Pettersson. Vidare så har vi flera varugrupper som lämpar sig väl för export.
I samarbete med Exportrådet Helsingfors görs nu en förstudie inom Exportrådets livsmedelssamarbeten i Norden. Tanken är att Guldfisken ska kunna etablera sig på den nordiska marknaden inom kort.
– Vi undersöker nu möjligheterna för att introducera vårt norrländska mathantverk i våra grannländer. Vi kommer även att introducera nya produkter på hemmaplan. Framtiden ser minst sagt intressant ut, med en stor tillväxtpotential som vi ska ta tillvara på, konstaterar Pettersson som avslutning.


Livsmedel SNL 2010-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2010-3

Huvudtema: Livsmedel
Unika möjligheter gör svensk livsmedelsproduktion till en av världens främsta

Livsmedelsindustrin är som landets fjärde största arbetsgivare en av våra viktigaste näringar. Det finns även flera saker som tyder på att segmentet är ett ab de snabbast växande just nu. Om det dessutom kopplas till ett annat snabbväxande segment som turism, borde resultatet bli en världssuccé. Så är tanken också.

Back to top