Campbells – för en genuin och äkta smak

Vi känner igen Campbells soppburkar efter popkonstnären Andy Warhols illustrationer av den klassiska rödvita konserven från 60- och 70-talen. Vi känner även till att inuti dessa konstärliga burkar gömmer sig ett innehåll som är näst intill guld värt när man talar om smakrikedom. Den rödvita burken är mer än trendig popkonst. Med sin imponerande historia är den en del av vår mattradition, ett arv som idag friskt mixas med en stor nypa nytänkande i form av innovativ produktutveckling.

Campbell Soup Company bildades redan 1869 av amerikanen Jacob Campbell. Redan då var huvudambitionen att förse en växande marknad med högkvalitativa soppor på burk. Omkring 20 år senare startade svensken Gustaf Bong en delikatessaffär i Ystad, som med sina unika grönsaksinläggningar snabbt blev en succé.
Idag är varumärket Bong integrerat i Campbell Soup, liksom flera andra välkända favoriter som Blå Band, Touch of Taste och Varma Koppen.

Offensiva lanseringar
Campbell Soup finns idag i ca 120 länder. Marknadsdirektör för Norden är Katariina Raivio Pålsson, som här berättar att konsumenterna har ett sådant förtroende för produkterna och Campbells varumärken att det blir en naturlig spridning av dem. Vilket i sin tur leder till att efterfrågan ökar även i andra länder.
– I år har delar av Blå Bands sortiment exempelvis lanserats i Danmark eftersom det finns en naturlig efterfrågan på våra varumärken där.
Blå Band lanserades som varumärke i början av 1950-talet som svar på en stigande efterfrågan av snabblagad, enkel husmanskost. Den klassiska hemmafrun hade nu börjat arbeta utanför hemmet i allt större utsträckning, och man ville helt enkelt underlätta hennes vardag med produkter som utgjorde hela eller delar av en måltid, exempelvis soppor och såser.

Touch of Taste tar svensk mattradition till nästa nivå
Genom att introducera Touch of Taste 1996 har man revolutionerat den svenska mattraditionen. Från att ha varit en del av stjärnkockarnas hemlighet används nu fonder i allt större utsträckning i vår egen matlagning.
Fonderna i serien Touch of Taste tillverkas helt utan tillsatta smakförstärkare, liksom alla andra produkter som omfattas av varumärkena under Campbell Soup.
– Vår filosofi är att smaken ska komma helt från råvarorna, förklarar kocken och matutvecklaren PeO Fredholm, som bl.a. arbetar med recept- och produktutveckling på Campbell Soup i Kristianstad. Det vi erbjuder är med andra ord en genuin, äkta smak.

Aktivt samarbete med storkök
Fredholm berättar att man även för en livlig dialog med storkök i den offentliga sektorn.
– Vi har ett aktivt samarbete med både skolor och sjukhus. Vi är ofta ute och besöker de offentliga köken, syftet är bl.a. att bidra med inspiration. Vi tar även med oss inspiration hem, och utvecklar nya produkter som passar storköksmarknaden med dess höga krav på näringsvärde och kostnadseffektivitet.
På Campbell Soup låter man sin 150-åriga erfarenhet komma konsumenterna till gagn inte enbart genom att tillhandahålla recept, utan även genom att faktiskt lära dem laga mat på ett enklare, snabbare sätt.
– Vi följer inte bara utvecklingen. Vi leder den, precis som vi alltid gjort och kommer att göra även i fortsättningen, säger Katariina Raivio Pålsson avslutningsvis.


Livsmedel SNL 2010-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2010-3

Huvudtema: Livsmedel
Unika möjligheter gör svensk livsmedelsproduktion till en av världens främsta

Livsmedelsindustrin är som landets fjärde största arbetsgivare en av våra viktigaste näringar. Det finns även flera saker som tyder på att segmentet är ett ab de snabbast växande just nu. Om det dessutom kopplas till ett annat snabbväxande segment som turism, borde resultatet bli en världssuccé. Så är tanken också.

Back to top