Nola – 30 år av design och funktion för urbana utemiljöer

Nola Industrier är det självklara valet för inredning och möblering av publika utemiljöer. Företaget samarbetar med formgivare och arkitekter för att kunna ta fram optimala lösningar som tilltalar individer. Verksamheten ägs och drivs av Agneta Stake, som bl.a. har ett långt förflutet inom konstruktionsbranschen. Med kreativitet och nytänkande utvecklar Agneta verksamheten för att passa den moderna, urbana miljön.

Grunden till Nola Industrier lades redan på 1960-talet. Agneta Stake tog över verksamheten 1980, och under de senaste 30 åren har Nola utvecklats kraftigt för att idag vara en av de främsta leverantörerna av designade produkter som möbler och utsmyckning för publika utomhusmiljöer. Standardsortimentet omfattar ett stort antal funktionella och attraktiva produkter som förhöjer utemiljöer i allt från bostadsområden och industriområden till torg och
parker. Nola har bl.a. levererat allt möblemang som finns på Sergels torg i Stockholm.

Intresset för attraktiva utemiljöer ökar
Verksamheten drivs från Stockholm och Malmö, och idag samarbetar Nola mycket med byggbranschen, fastighetsbolag och trädgårdsanläggare. Agneta menar att det borde finnas ett intresse hos hela näringslivet att se om sina fastigheter och inse vikten av en fin miljö såväl utanför de egna byggnaderna som i entréer och övrig inomhusmiljö.
– En tilltalande utemiljö är en attraktiv plats för sammankomster mellan företagen och deras kunder. Utemiljön är även ofta det första företagens besökare ser, därför är det viktigt att skapa ett så bra första intryck som möjligt.

Utmärkt svensk form på export
Inom företaget finns bred kunskap om olika material och design. Med stor flexibilitet framställer Nola användbara och slitstarka produkter i trä, stål, gjutjärn och betong. Den publika utemiljön är fokus, men Nola har även ett sortiment för offentlig inomhusmiljö, det handlar om möblemang och inredning för uppehållsrum, klassrum och entréer.
Kännetecknande för Nola är även det gedigna samarbetet med svenska formgivare. Agneta berättar att man under en tioårsperiod fått 25 olika priser för utmärkt svensk form.
– Vi strävar framförallt efter att ändra attityd för utemiljöer, där vi vill skapa nya möjligheter för ett socialt umgänge genom smarta, attraktiva lösningar. Många kommuner har redan upptäckt vikten av att skapa intressanta och inspirerande utemiljöer.
Nola strävar efter att i så lång utsträckning som möjligt hålla sig till närproducerat.
– Vi vill behålla svensk industrikultur och ta vara på de duktiga hantverkarna som finns här. Samtidigt går vi i expansionstankar, där vi vill introducera svensk form för utemiljöer på andra marknader runtom i Norden och Europa, poängterar Agneta avslutningsvis.


Livsmedel SNL 2010-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2010-3

Huvudtema: Livsmedel
Unika möjligheter gör svensk livsmedelsproduktion till en av världens främsta

Livsmedelsindustrin är som landets fjärde största arbetsgivare en av våra viktigaste näringar. Det finns även flera saker som tyder på att segmentet är ett ab de snabbast växande just nu. Om det dessutom kopplas till ett annat snabbväxande segment som turism, borde resultatet bli en världssuccé. Så är tanken också.

Back to top