Hettich expanderar i Skandinavien – löftet till kunderna består

Hettich Skandinaviska AB erbjuder kvalitetsprodukter för möbelindustrin över hela världen. I sortimentet finns över 20 000 produkter med fokus på en stilren, funktionell miljö både hemma och på jobbet. Med kunder som IKEA och Kinnarps är Hettich en av landets starkaste underleverantörer med fokus på beslag och komponenter.

Hettich Skandinaviska AB är en del av tyska Hettich med lokal närvaro i ca 100 länder. Hettich Skandinaviska har huvudkontor i Jönköping, härifrån ser man över den nordiska marknaden där Sverige och Norge är de största. En del av tillväxtvisionen omfattar ett större lokalt engagemang även i Finland.

Stadig expansion
Stora aktörer inom köksinrednings- och möbeltillverkningsindustrin är målgruppen. Hettich tillverkar bl.a. handtag för de senaste trenderna inom heminredning, beslag och ramar för hyllor och lådor, samt andra viktiga komponenter i möbler som ska användas varje dag.
– När jag började här för över 30 år sedan var jag ensam anställd, berättar VD Ulf Svensson. Idag har vi 26 medarbetare här i Jönköping, och vi befinner oss nu i en stadig expansion tack vare marknadens stabilisering. Vi har alltid fokuserat på hög tillgänglighet med korta beslutsvägar, något som vi kommer att behålla även om vi fortsätter att växa. Kunderna ska känna sig trygga i vetskapen att vi levererar vad vi lovar.
Hettich lovar leverans nästa dag. Ibland är det tufft, speciellt i uppgångar, men man har aldrig tummat på kvaliteten.
– Vårt löfte är heligt. Vi vet vad våra kunder vill ha och behöver, och trygga leveranser är en naturlig del av detta. Samtidigt är vi alltid med i nya trender, med nya produkter och sortiment som passar kundernas framförhållning. Det gäller att vara lyhörd, helt enkelt.

Följer trender och bygger relationer
All tillverkning sker i Tyskland. Marknadsföring och försäljning för de nordiska länderna är Ulfs område.
– Vår välutbildade personal är det viktigaste inslaget för vår framtida tillväxt. Vi erbjuder interna utbildningar kontinuerligt för att alltid ligga på topp när det gäller funktionella lösningar för kunden. De som arbetar hos oss har en gedigen erfarenhet av vad de säljer, det handlar inte enbart om att sälja – utan att bygga nära relationer med kunderna. Detta har vi arbetat med sedan starten, och det är ett koncept som visat sig mycket lyckosamt under åren, konstaterar Ulf som avslutning.


Livsmedel SNL 2010-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2010-3

Huvudtema: Livsmedel
Unika möjligheter gör svensk livsmedelsproduktion till en av världens främsta

Livsmedelsindustrin är som landets fjärde största arbetsgivare en av våra viktigaste näringar. Det finns även flera saker som tyder på att segmentet är ett ab de snabbast växande just nu. Om det dessutom kopplas till ett annat snabbväxande segment som turism, borde resultatet bli en världssuccé. Så är tanken också.

Back to top