Porsche – den nya familjebilen

Världens främsta sportbilstillverkare tar ett stort kliv in på den traditionella bruksbilsmarknaden med lanseringen av nya generationens smarta, bränslesnåla familje- och åretruntbilar. Dessutom förtydligar aktören sin ambition om att bidra till en hållbar utveckling genom att lansera sin första kommersiella hybrid. Vi talar om Porsche, som med de nya tillskotten i familjerna Cayenne och Panamera V6 väntas revolutionera marknaden.

Porsche breddar sortimentet och har lyckats oerhört bra med lanseringen av sina nya familjebilar. De nya modellerna för Cayenne och Panamera känns fortfarande sportiga, men kommunicerar även ett budskap grundat på tillförlitlighet, flexibilitet och miljöriktighet.
– Under hela året anordnar vi aktiviteter och mässor för en större målgrupp, berättar Erik Orendy, sälj- och marknadschef för Porsche i Sverige. Vi har tidigare bl.a. haft kvinnokvällar, där vi bjuder in enbart kvinnliga potentiella Porscheköpare till en intressant och givande temakväll med underhållning och mat. Intresset har visat sig så pass stort att jag redan nu kan avslöja att vi kommer att arrangera ett liknande event senare under året.

Högre prestanda – lägre förbrukning
Nya generationens Porsche Cayenne presenterades på bilmässan i Genève tidigare i år. Cayenne kom ut i maj med fem olika varianter och största nyheten är hybridversionen, S Hybrid. De fem nya modellerna med lika många motoralternativ är utvecklade i enlighet med Porsche Intelligent Performance, vilket i korthet betyder högre prestanda till lägre förbrukning samt bättre effektivitet och lägre koldioxidutsläpp.
– Nya Cayenne upplevs sportigare, men lämpar sig samtidigt för en större målgrupp som kräver ökad flexibilitet, förklarar Orendy. Cayenne har fått mer utrymme interiört, i kombination med en markant minskad förbrukning (upp till ca 23 procent i jämförelse med föregångaren) lämpar sig våra nya modeller för åretruntkörning. Med andra ord har Cayenne blivit den nya familjebilen.
I relation till motorns prestanda, är Porsche redan bland de biltillverkare som har lägst CO2-utsläpp. Cayenne S Hybrid har en V6-motor som arbetar tillsammans med en elmotor. Vid kortare sträckor och i farter upp till 60 km/h används bara elmotorn, vilket då sker helt utan utsläpp.

Intelligent Performance i kommande nylanseringar
De nya modellerna av Panamera och Panamera 4 kombinerar hög standard och komfort med Porsches traditionella och särpräglande sportiga karaktär. Tekniken har förfinats sedan tidigare modeller, och den nya Panameran samt Panamera 4 förbrukar betydligt mindre än 10 liter bensin per 100 kilometer.
– Marknaden har förändrats de senaste tio åren. Många frågar sig hur körvanor och bilägande påverkar miljön, detta är givetvis en utmaning som vi som biltillverkare måste möta. Vi kommer därför att integrera Porsche Intelligent Performance i samtliga lanseringar framöver, säger Erik Orendy som avslutning.


Livsmedel SNL 2010-3 - Affärstidningen Näringsliv

Näringsliv 2010-3

Huvudtema: Livsmedel
Unika möjligheter gör svensk livsmedelsproduktion till en av världens främsta

Livsmedelsindustrin är som landets fjärde största arbetsgivare en av våra viktigaste näringar. Det finns även flera saker som tyder på att segmentet är ett ab de snabbast växande just nu. Om det dessutom kopplas till ett annat snabbväxande segment som turism, borde resultatet bli en världssuccé. Så är tanken också.

Back to top